Kronospan eleva a 450 milions la seva inversió amb una segona línia

La companyia austríaca ha adjudicat contractes de construcció i enginyeria per uns 45 milions d’euros a empreses locals, entre les quals destaquen Calaf, Carbonell Figueras i IDP.

La implantació de Kronospan a Tortosa (Baix Ebre) torna a incrementar el seu pressupost, que gairebé s’ha triplicat des del seu anunci, el passat octubre. Dels 180 milions inicialment previstos per a aixecar una planta de fabricació de panells de fusta s’ha passat a uns 450 milions, d’acord amb l’última estimació amb la qual treballa la companyia de matriu austríaca, que els seus administra- dauris mancomunats a Espanya són Javier Macicior i Javier Martínez.

Què ha variat ara? Segons expliquen els responsables del grup, ja s’ha decidit implantar una segona línia de producció dins de les instal·lacions, que ocupen un terreny brut de 253.000 metres quadrats en el polígon Catalunya Sud. D’ella sortiran taulers OSB, les propietats mecàniques dels quals i estructurals són ideals per a la construcció. “Teníem clar que anàvem a aixecar una segona línia, però no sabíem de quina”, exposen les fonts consultades.

El projecte inicial –una planta de panells d’aglomerat per a la indústria del moble– va guanyar grandària perquè finalment Kronospanva decidir replantejar-ho a l’alça: en comptes de ser una rèplica de la factoria de Burgos, la seva grandària serà superior, amb una capacitat per a manipular 2.000 metres cúbics d’aglomerat de fusta. Això explica que dels 180 milions d’un primer moment es passés posteriorment a 250 milions (veure EXPANSIÓ Catalunya del passat 20 de desembre).

La instal·lació de la segona línia tornarà a incrementar la inversió, bàsicament per a comprar nova maquinària, que serà importada d’Alemanya i Itàlia. La cadena de producció requereix dues condicions, que Kronospan ja va exposar al president de la Generalitat, Pere Aragonès, quan va visitar la companyia. D’una banda, vol autorització per a netejar les muntanyes de pi de la zona, un residu forestal que s’usaria com a matèria primera. Per un altre, ha demanat construir un ramal ferroviari de sis quilòmetres per a portar la mercaderia al Port de Tarragona i, des d’allí, exportar-lo al nord d’Àfrica.

Les obres avancen i haurien d’estar acabades a la fi d’enguany o principis de 2023, quan es posaria en funcionament la primera línia, amb la creació de 190 llocs de treball. El grup no sap quants ocupacions es generaran en la segona línia, però es calcula que podrien ser unes 50 persones.

Kronospan ha adjudicat actuacions per uns 45 milions d’euros a empreses catalanes en les diferents etapes de la construcció. Les principals adjudicatàries han estat Calaf i Carbonell Figueras, a les quals ha encarregat l’obra civil (construcció de les naus), mentre que les instal·lacions seran desenvolupades per Elecnor. Per als treballs per a esplanar els terrenys es va triar a dues petites companyies locals. Per part seva, IDP ha assumit el treball d’enginyeria.