Ricard Font assegura que FGC pot afrontar tots els seus projectes fins 2030

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font i Hereu, convidat per ASINCA I la CCOC, ha celebrat una conferència a la sala de Foment del Treball, on ha explicat l’actuació de l’empresa pública davant la pandèmia, tot destacant que ha pogut executar tots els projectes pressupostats.

Així mateix, ha presentat les actuacions previstes per al futur immediat així com la planificació en l’àmbit de les infraestructures prevista fins al 2030.

La presentació i benvinguda, així com la cloenda ha estat a càrrec de Joaquim LlansóPresident de la CCOC, i Mateu TersolPresident d’ASINCA. Durant la presentació Llansó va voler agrair la presència de Font i va destacar com es tracta d’un habitual dels esmorzars-col·loqui i el seu caràcter dialogant.

Font va voler repassar les xifres de FGC tot i la pandèmia, amb 30 projectes en 10 àmbits diferents i fer valdre la bona tasca que FGC fa a parer seu gràcies a una direcció tècnica i amb autonomia. També va reconèixer com l’orientació cap a la recuperació econòmica ha passat a ser un objectiu central de FGC encara més si cap, ja que “aquest esforç especial està en l’ADN de l’empresa”.

Font va donar xifres concretes com que va licitar el 100% dels 131M€ que hi havia previstos licitar, i va voler destacar que l’entitat ha seguit pagant la facturació a 11 dies i ho seguirà fent. També va passar llista a nous projectes futurs com la rodalia de Lleida, la L8, el TrenTram de Tarragona, alguns aparcaments d’enllaç, etc. Tot plegat amb el punt fort de disposar ja del pressupost per executar aquests nous projectes i deixant la porta oberta l’arriba de fons europeus que servirien per accelerar-los o iniciar-ne de nou. Sobre xifres futures destaquen els 1.000M€ contemplats en projectes d’inversió, dels quals 600M€ son en manteniment, per tant, segons paraules del mateix Ricard Font, queden 400M€ per a altres projectes. Per 2021 tenen previst haver licitat al juliol 130M€. Com a mostra va posar els 14 trens ja licitats el mes de gener.

Font va parlar del proper contracte programa, el principal repte de FGC a curt i mitjà termini, on es mantindrà l’aportació de la Generalitat de Catalunya de 180M€, que suposen el 50% de l’aportació. Amb això Font va assegurar poder afrontar tots els projectes fins a 2030 sense endeutament per part de FGC, sense contemplar en aquests càlculs la possible arribada dels Fons Next Generation o la possibilitat d’endeutar-se si fos necessari.

La demanda de la gestió de KM0 i el traspàs de competències va marcar l’última intervenció a Font, a propòsit de la denúncia de Llansó sobre el tema recalcant que FGC és un exemple d’èxit de bona gestió.

A les acaballes, Mateu Tersol va recalcar la importància per a les enginyeries d’un marc estable de mercat, i va reconèixer l’eficiència en execució de FGC. Tot i ser conscients que FGC no és el responsable de l’estabilitat del mercat, Font va recollir la petició de Tersol per poder fer allò que estigui en les seves mans des de la seva posició.

Finalment, Tersol va reflexionar sobre com existeixen pocs operadors per a masses empreses i com es propicia així l’oferta sota preu, fent palesa la necessitat d’un quadre de preus ITEC com el que existeix en el sector de l’obra perquè actualment els mateixos preus de sortida en moltes ocasions no són justos. En aquest aspecte Ricard Font es va sumar a la necessitat d’uns criteris de valoració més objectius que ajudin a fer que la valoració sigui més traçable i transparent. Per últim Tersol va agrair l’assistència a Font i la seva claredat en l’exposició.

El proper esmorzar-col·loqui d’ASINCA i la CCOC tindrà lloc aquest divendres amb Mercè Conesa del Port de Barcelona com a convidada.